Sommercupen for publikum

Velkommen til Bergens største motorsportevent i 2017.
På denne siden har vi samlet relevant informasjon slik at opplevelsen for deg som publikum blir best mulig.

Det er to løpsdager: Søndag 9. juli og tirsdag 11. juli, men deltagerne er allerede på plass på lørdag for klargjøre kartene, gjennomføre teknisk kontroll m.m.
Den største publikumopplevelsen finner du under finaleløpene på løpsdagene.

Det er gratis adgang for publikum under hele Sommercupen.

Det er selvsagt muligheter for å slukke både tørsten og sulten under Sommercupen og kiosken vår serverer både kald- og varm mat, samt et godt utvalg av forfriskende drikkevarer. Alle inntektene fra kiosken tilfaller NMK Bergen.

Kart: Her finner du Eikås Motorsportsenter (Google maps)

Det foregår kjøring på banen hele dagen under begge løpsdagene, men det er innledende runder og finalene som er mest spektakulære for publikum.
Innledende runder avgjør førerens plassering i finalen og finaleløpene avgjør jo hvem som har vunnet.

Under starten til både innledende- og finalerunder, kjøres noe som heter «Master-runde» og dette er i seg selv ganske tøft å se på. Slik fungerer en offisiell start:

MASTERRUNDE

  1. Alle førerne står klare i hvert sitt spor («start-grid’) i forhold til til plassering fra tidkjøring og i innledende runder (se under).
  2. Heatet startes av løpsleder og førerne har én runde til å få varme i dekkene. Her blir feltet ofte spredd, men det betyr ingenting for:
  3. Etter én runde viser løpsleder en finger i været og det indikerer at heatet har én (ny) runde på seg til å samle seg tilbake til opprinnelig rekkefølge og alle førerne må kjøre i denne posisjonen frem mot startstreken.
    Er løpsleder fornøyd med rekkefølgen, vises en knyttet hånd. Om førerne ikke er kommet i riktig posisjon, vises en finger på nytt og heatet må gjennomføre en ny runde for å komme på plass.
  4. Når løpsleder har godkjent rekkefølgen på heatet, vises en knytteneve og i dét heatet passerer startstreken, går startflagget og løpet er i gang.

På selve løpsdagene starter vi tidlig om morgenen og følger et nøye system som innbefatter 2 treningsrunder, førermøte, tidkjøring, 2 innledende runder, og ikke minst finale.

Treningsrunde kl. 08.00 – 10.30:

Dette er, som overskriften sier;  trening. Her tester vi kart og fører på gjeldende føre og teamene har mulighet til å gjøre justeringer på kartene i forhold til f.eks. våt/tørr bane m.m.

Førermøte (Sønd: kl. 11.15 / Tirs: 10.50):

Her samles alle førere, store og små, til et obligatorisk møte for gjennomgang av lokale- og offisielle baneregler og eventualiteter.

Tidkjøring (Sønd: 12.00 – 13.20 / Tirs: 10.50 – 12.50):

Nå begynner alvoret. Under tidkjøringsheater er målet å oppnå én enkel bestetid som avgjør hvilket startspor føreren får i de innledende rundene, som igjen avgjør startsporet i finalen.
Under tidkjøringen vil du oppleve å se førere som senker farten for å gi plass foran seg før de drar til for fult for å oppnå sin egen bestetid.

Innledende runder (Søn: 13.45 – 17.00 / Tirs 13.00 – 16.00): 

Her starter førerne i rekkefølge etter resultatene fra tidkjøringen. Nå er det beste totaltid som avgjør hvilket spor de starter i under finalen.
Vi kjører såkalt 8+1 og det vil si at når starten er gått, kjører vi i 8 minutter, så vises skilt til førerne som sier «1 runde igjen» og løpet avsluttes etter den runden. Beste totaltid er vinneren, med påfølgende plasseringer nedover i rekkene i forhold til startspor under finalen. Den med raskeste tid har oppnådd såkalt «pole position», altså første spor, i finalen.

Finaler (Sønd: 18.00 – 1915 / Tirs: 16.10 – 18.35):

Finalene er nok de mest spennende løpene for publikum. Det er her det hele avgjøres.

Under finalen starter førerne ihht plassering i innledende runder. Finalen kjøres 10+1, altså 10 minutter + 1 runde. Vinneren av hele løpet er den føreren som har oppnådd beste totale tid.

Obs! Forsinkelser fra oppsatt program kan forekomme.